Miljøfyrtårn

Skolen er sertifisert som miljøfyrtårn. Sertifiseringen betyr at skolen har forpliktet seg til å være så miljøvennlig som mulig.

Sortere avfall

Klikk for stort bilde

Alle skal sortere papir, plast, glass og restavfall. Stasjoner for kildesortering er lett tilgjengelig i ganger og fellesområder.

Skolen skal ha stoffkartotek for helsefarlige kjemikalier. De ansvarlige for undervisningen for programfagene skal være kjent med de bransjespesifikke kriteriesettene for sitt programfag.

Redusere avfall

Som Miljøfyrtårn-skole forsøker vi å redusere mengdene med avfall. Vi skal bruke arkene på begge sider. Vi oppfordrer alle til å bruke matboks og minst mulig engangsemballasje.

Kantina skal redusere matavfallet mest mulig. Det samme gjelder for utdanningsområdet restaurant- og matfag, på de skolene som tilbyr det. Det kan for eksempel gjøres gjennom good to go-tiltak.

Ved innkjøp av mat skal økologiske varer og kortreist mat prioriteres.

Redusere energiforbruket

Miljøfyrtårnskoler har forpliktet seg til å redusere energiforbruket. Vannforbruket skal måles månedlig eller oftere. Hvis skolen bygges om, skal det investeres i moderne varme- og ventilasjonsanlegg.

I størst mulig grad skal vi reise kollektivt eller bruke sykkel til og fra skolen, og skolen skal legge til rette for sykkelparkering.

Miljøhensyn i innkjøp

Miljøfyrtårnskoler skal ta miljøhensyn i innkjøp av varer og tjenester. Vi skal se etter miljømerking ved innkjøp. Skolen skal bruke el-biler som kjøretøy så langt som mulig.

Når vi leier inn eksterne entreprenører skal vi etterspørre miljøsertifisering. Vi vil derfor oppfordre alle våre samarbeidspartnere til å bli miljøsertifisert.

Klima- og miljørapport

Årlig klima- og miljørapport er tilgjengelig ved forespørsel.